Yrittäjän Aarrekartta:

7 askelta unelmien digiyritykseen

Oletko haaveillut yrityksen perustamisesta, mutta olet vielä suunnitteluvaiheessa?

Tai oletko jo yrittäjä, mutta haluaisit kasvattaa ja parantaa unelmien digiyritystäsi?

Tässä sinulle 7 askelta, joiden avulla lähdet kohti unelmiesi digiyritystä.

Askel 1: Kuka sinä olet?

Ennen kuin voit auttaa muita, sinun pitää tuntea itsesi hyvin. Missä olet parhaimmillasi? Millaiset ovat vahvuutesi? Mitä et osaa tehdä? Mitä vihaat tehdä?

Kun tunnet itsesi, löydät myös omalle yrityksellesi tarkoituksen. Miksi yrityksesi on olemassa? Miksi haluat sen perustaa?

Kun tiedät millaisista asioista tykkäät ja mistä et, voit myös suunnitella yrityksen, joka on sinun unelmasi.

t

Pohdi

  1. Millaisen yrityksen haluat perustaa?
  2. Miten voit auttaa muita?
  3. Mitkä ovat heikkoutesi ja vahvuutesi?

Askel 2: Kuka on asiakkaasi?

Mieti kuka voisi olla kanssasi omassa unelmien yrityksessäsi. Millainen henkilö tarvitsee sinua kaikkein eniten? Millaisen henkilön kanssa haluaisit tehdä töitä?

t

Pohdi

  1. Millainen on unelma-asiakkaasi?
  2. Ketä juuri sinun vahvuutesi voi auttaa kaikkein eniten?
  3. Millainen itse olit alussa?

Askel 3: Miten autat asiakastasi? (tuotteet / palvelut)

Nyt kun tunnet itsesi, tiedät asiakkaasi, on aika pohtia miten voit auttaa heitä.

Mikä on heidän suurin ongelmansa? Sellainen ongelma, jota juuri sinä voit auttaa.

Millainen tuote tai palvelu voisi auttaa asiakastasi parhaiten? Mikä sopii sinun tyyliisi? Onko se e-kirja, verkkokurssi vai henkilökohtainen valmentaminen? Tai palvelu, jota tarjoat verkossa?

Askel 4: Millaisia työvälineitä tarvitset, jotta voit auttaa asiakastasi?

Mitä työvälineitä tarvitset, jotta pystyt toimittamaan tuotteesi tai palvelusi asiakkaallesi? Verkkokauppa, verkkokurssialusta, ajanvarausjärjestelmä vai mikä? Tutustu nyt eri vaihtoehtoihin ja valitse omaan tilanteeseesi sopivat työvälineet. Pyri aluksi tekemään kaikki mahdollisimman helposti ja yksinkertaisesti, jotta voit heti aloittaa työskentelyn.

Askel 5: Millaisia sosiaalisen median kanavia asiakkaasi käyttää?

Kuka olikaan asiakkaasi? Millaisia sosiaalisen median kanavia hän käyttää? Ole siellä missä asiakkaasi, mutta muista myös omat mieltymyksesi. Jos asiakkaasi pytävät videoista, mutta Youtube on sinulle vieras, voit myös jakaa videoita Facebookin välityksellä.

Askel 6: Rakenna oma tukikohtasi (kotisivut)

Jokainen yritys tarvitsee tukikohdan, josta asiakkaat löytävät sinut ja pääsevät eri kanaviisi helposti. Luo siis yrityksellesi kotisivut, jotka auttavat asiakastasi löytämään sinut ja ottamaan yhteyttä sinuun.

Askel 7: Miten tavoitat asiakkaasi? (myynti/markkinointi)

Miten tavoitat asiakkaasi? Teetkö videoita, kirjoitatko blogia vai teetkö mainoksia Facebookiin tai Googleen?

BONUS: Ulkoistaminen ja yrityksen kasvu

Kun yrityksesi alkaa kasvamaan, saatat tarvita jossain vaiheessa myös apua ulkopuolisilta tekijöiltä. Ensimmäisenä kannattaa ulkoistaa kirjanpito. Seuraavat ulkoistamisen kohteet vaihtelevat sen mukaan, mitä itse osaat ja mistä itse pidät. Näitä ovat mm. markkinointi ja sosiaalinen media.

Mitä jos matka ei olekaan niin yksinkertainen?

Toisinaan tarvitset vertaistukea tai kannustusta yrittäjyydessä. Perustin Digituotteistajat-ryhmän, joka on tarkoitettu kaikille digiyrittäjille ja siksi haaveileville. Tule mukaan <3

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This