Miten hahmottaa kokonaisuus omassa yrityksessä?

Rakentaessasi omaa unelmiesi digiyritystä, sinun pitää oppia hahmottamaan kokonaisuus omassa yrityksessäsi. Vaikka ulkoistaisitkin osan yrityksesi toiminnasta ammattilaisille, sinun pitää kuitenkin ymmärtää jokaisen osan vaikutus kokonaisuudessa.

Digimaailma on laaja ja siinä on paljon liikkuvia osia. Sinun kannattaa pohtia millaisia välineitä hyödynnät omissa kursseissasi ja asiakaspalvelussa. Myös normaalit jokaiselle yrittäjälle tarkoitetut osa-alueet tulee huomioida digiyrityksessäkin.

*** Tämä blogiteksti koostaa yhteen digimaailman sekä normaalin yrittäjän arjen. Päivitän blogitekstiä aika ajoin. Viimeisin muokkaus on tehty: 9.4.2018 ***

Miten hahmottaa kokonaisuus omassa yrityksessä?

Taloushallinto

Taloushallinto on yksi tärkeimmistä osista yrittäjyydessä. Taloushallinnon termistöön kannattaa tutustua, jotta osaat lukea kirjanpidon aineistoa kun tilitoimistosi antaa ne sinulle.

Kannattavuuslaskelma ja budjetointi ovat tärkeitä työkaluja yrityksesi tulevaisuuden kannalta. Niistä osaat tulkita miten paljon sinun pitää tehdä myyntiä, jotta yrityksesi pärjää.

Taloushallinto auttaa suunnittelemaan hinnoittelua

Kun tunnet taloutesi ja miten paljon tarvitset rahaa, pystyt myös hinnoittelemaan tarjoamasi palvelut ja tuotteet oikein.

Tarjoa asiakkaillesi laadukasta palvelua sekä lisäarvoa tuottavia digituotteita. Näin toimimalla voit myös hinnoitella kaiken laadukkaasti.

Kustannusten tunteminen auttaa ennustamaan tulevaa

Kun tiedät, mitä kustannuksia sinulla on kuukausittain, voit varautua hiljaisiin aikoihin.

Myynti ja markkinointi

Myynti ja markkinointi ovat osa jokaista yritystä. Seuraa myyntiäsi ja markkinoinnin vaikutusta siihen. Raportoi itsellesi tuloksista ja pyri parantamaan jokaista toimenpidettä parhaalla mahdollisella tavalla.

Blogista liikennettä sivuillesi – ilmaiseksi

Kaikkein parhaita markkinoinnin keinoja ovat hakukoneoptimointi blogin tai Youtuben avulla.

Mieti hakusanoja ja lauseita, joita asiakkaasi käyttävät etsiessään tietoja Googlesta. Pyri tuottamaan niihin suunnattua sisältöä ja hyödynnä mahdollisuuksien mukaan myös videoita blogissasi.

Sähköpostimarkkinointi

Ota käyttöösi myös sähköpostimarkkinointi. Tarjoa asiakkaillesi laadukas liidimagneetti, jonka avulla hän oppii jotain tai joka auttaa askeleen eteenpäin.

Kotisivut

Kotisivut ovat kaiken perusta. Näiden avulla voit koukuttaa asiakkaasi ihastumaan sinuun ja tarjoamiin tuotteisiisi ja palveluihisi.

Kotisivusi tulee olla siistit ja siellä pitää pystyä liikkumaan helposti. Johdata asiakkaasi juuri niihin paikkoihin, joihin haluat heidän menevän.

Älä täytä sivujasi turhilla mainoksilla ja bannereilla, sillä se saattaa karkoittaa osan asiakkaista.

Pidä sivusi siistinä ja ammattimaisena, brändisi mukaisena.

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median kanavia on useita. Sinun pitää miettiä ne kanavat, joissa asiakkaasi liikkuu. Aloita siitä, mikä on sinulle luontevinta.

Älä ole joka paikassa kerralla vaan keskity 1-2 sosiaalisen median kanavaan ja ole niissä paljon. Hyödynnä myös julkaisujen ajastuksen mahdollistavia ohjelmia, jolloin sinun ei tarvitse joka päivä julkaista jotain itse.

Asiakaspalvelu

Miten hoidat asiakaspalvelua? Ottavatko asiakkaasi yhteyden puhelimella, sähköpostilla vai pikaviestein?

Ehkä asiakaspalvelusi on siirtynyt kokonaan verkkoon vaikka omaan Facebook-ryhmääsi?

digiyrittajyys-digituote-verkkokauppa-verkkokurssi

Prosessit ja seuranta

Et voi yrittää jos et seuraa tuloksia. Luo itsellesi prosessi, joka toimii sinulle. Mitä seuraat? Miten usein seuraat? Miten raportoit tuloksista itsellesi?

Kun seuraat yrityksesi kasvua ja mikä meni pieleen ja mikä onnistuu, kasvat nopeammin.

Löydät heikot kohdat nopeasti ja voit muuttaa niitä nopeasti.

Yrittäjyys

Yrittäjyyteen kuuluu myös enemmän kuin pelkkä työ. Myös yrittäjän oma hyvinvointi ja terveys vaikuttaa koko yritykseen.

Ajanhallinta

Digimaailma on koukuttava ja toisinaan saattaa viedä mukanaan aivan liikaa. Saatat jämähtää tutkimaan uusia blogitekstejä, mielenkiintoisia keskusteluja tai vaikka etsimään vastauksia vaikeisiin asioihin.

Yrittäjänä kuitenkin joudut myös huolehtimaan omasta ajankäytöstäsi, sillä kukaan ei ole patistamassa sinua töihin. Olet itsesi pomo.

Pidä siis huoli rutiineista ja omasta ajanhallinnastasi.

Terveys

Jos sinä voit huonosti, voi myös yrityksesi huonosti. Muista syödä terveellisesti, nukkua hyvin ja liikkua. Muista pitää välillä taukoja.

Organisointi

Samoin kuin ajanhallinnassa, myös organisointi on tärkeää. Pidä työpisteesi siistinä ja löydä paikka tärkeille asioille. Pidä myös tietokoneesi tiedostot järjestyksessä ja huolehdi sähköpostilaatikon myös.

Et ole yksin

Tuntuuko sinusta siltä, että olisit yksin digimaailman ongelmien kanssa? Et ole yksin! Loin Digituotteistajat ryhmän, jossa intoillaan, ihmetellään ja opitaan digimaailmaa. Ryhmän avulla voin auttaa sinua ja muita sinun tilanteessasi olevia digiyrittäjiä luomaan unelmiensa digiyrityksen. <3

<3 <3 Tule mukaan Digituotteistajien ihanaan joukkoon <3 <3

digiyrittajyys-digituote-verkkokauppa-verkkokurssi
Digiyrittäjyys on kokonaisuus, joka muodostuu monesta palasta. Minun tehtäväni on auttaa sinua koostamaan unelmiesi digiyritys, jossa jokainen pala on oikealla paikallaan.

Autan sinua blogissani yksinkertaistamaan prosesseja, löytämään ratkaisuja ongelmiin sekä helpottamaan digiarkea.

TEHTÄVÄ: Näin hahmotat kokonaisuuden omassa yrityksessäsi

Alla olevassa videossa näytän sinulle lyhyen tehtävän, jonka avulla voit hahmottaa eri osa-alueita omassa yrityksessäsi.

* * * * *

Tämä blogiteksti on tarkoitettu kokoamaan yhteen digiyrittäjälle tärkeimpiä osa-alueita. Päivitän blogitekstiä tarvittaessa.
Viimeisin päivitys on tehty: 9.4.2018

Saatat olla kiinnostunut myös näistä:

Mikä on virtuaaliassistentti?

Miten suunnitella oma digituote?

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This